JEUGDPAGINA 1998

Klik op een onderwerp of scroll door de pagina.

Overzicht jeugdviswedstrijden

Palingnacht 1998  Selectiewedstrijd jeugd Federatie Randmeren

Viscursus en examen jeugd

Verenigingskampioen jeugd

NK Jeugdvissen
 Informatiedag  Sportiviteitprijs  Aspirantendag Beet
 De vistrip naar Noord-Holland  5e Harderwijker open  Jeugd themadag snoek

OVERZICHT JEUGD VISWEDSTRIJDEN

Door te klikken op de onderstaande symbool kom je bij de wedstrijd uitslagen van de jeugd 1998 terecht.

VISCURSUS EN EXAMEN JEUGD

VISDIPLOMA VOOR JEUGDLEDEN.

Achtentwintig jeugdige cursisten zijn zaterdag 4 april geslaagd voor het hengelsportexamen. Zij ontvingen het basis-diploma sportvissen. Dit gebeurde ter afsluiting van de viscursus die gedurende de maand maart is gehouden.

Met veel enthousiasme hebben 2 meisjes en 26 jongens zaken geleerd als snoertjes maken, uitloden, optuigen van de hengel en uitpeilen. Visherkenning, visbehandeling en het omgaan met natuur en milieu namen tijdens de lessen een belangrijke plaats in. Aan de hand van een themaopdracht en met behulp van lesbrieven en knipplaten zijn de jongelui in aanraking gekomen met van alles waar de sportvisserij zich mee bezig houdt zoals: Visbehandeling, visherkenning en leefomgeving van de vis. Spelenderwijs zochten de cursisten antwoord op vragen als: "Hoe behouden we gezond water- en waterleven" en "Hoe moet de sportvisser zich in de natuur gedragen". Alle cursisten hebben, als huiswerk opdracht, een poster gemaakt waarin dit thema is verwerkt.

De cursus is afgesloten met een vismiddag waarbij al het geleerde aan de waterkant in de praktijk is gebracht. De gemaakte vistuigjes en het mooie cursusboek mochten de vissertjes behouden. De werkstukken van de junioren zijn in het verenigingsgebouw tentoongesteld. Een jeugdjury en daarin zaten Anton uit de Bosch, Michiel Bax, Jeroen Schellekens, Gerwin Stols, William Timmer en Jonathan van Dalen, heeft op 18 april het mooiste werkstuk met een prijs beloond. Anton uit de Bosch, als jury-voorzitter, maakte bekend wie de beste werkstukken van de viscursus heeft gemaakt. "De keuze was niet makkelijk, maar na veel overleg met elkaar en door rekening te houden met de leeftijd van de deelnemers, zijn wij er toch uitgekomen", aldus Anton. De, door Dierengilde beschikbaar gestelde, vishengel ging naar de 10 jarige Yvonne Janssen. Twee mooie boeken over water en waterleven waren voor GertJan van de Berg en Gerwin Stols. Alle werkstukken zijn in het clubgebouw tentoongesteld.

INFORMATIEDAG

PRIMEUR OP INFORMATIEDAG.

Op 16 mei had De Snoek een absolute primeur. De bezoekers konden met behulp van een computer hun kennis van een aantal in Nederland voorkomende vissoorten testen.

Het computerprogramma was speciaal voor deze dag ontwikkeld door Dik Enklaar. Veel kinderen hebben gebruik gemaakt van het programma en daarbij bleek vooral dat juist kinderen erg gemakkelijk met een PC werken of spelen. Je merkt dat veel meisjes en jongens gewend zijn met computers om te gaan. en in korte tijd hadden ze dan ook helemaal door hoe het programma werkte. Zij gaven leuke reacties en Dik heeft er dan ook geen spijt van dat hij de nodige tijd en energie heeft gestoken in dit programma. Het programma is overigens niet te koop.

Links: Bij het computerprogramma "Visherkenning" waren ze niet weg te slaan.

Rechts: Een tochtje over het Veluwemeer, mogelijk dankzij 'de botenjongens'. Allemaal een zwemvest aan, want veiligheid staat voorop.

Voor fotoreportage klik hierop.

DE VISTRIP NAAR NOORD-HOLLAND

DE ZAANSE SCHANS GASTVRIJ VOOR JEUGDVISSERS

Op zaterdag 27 juni was het zover, de vistrip stond op het programma. De voorbereidingen waren al in maart begonnen, want er moet veel geregeld worden voor zo'n reisje. De jeugdleiders hadden een prachtig viswater in Noord-Holland geregeld, op een steenworp afstand van de Zaanse Schans. Dit was mogelijk dankzij jeugdleider Arjan Mooy en het bestuur van Hengelsportvereniging Zaanstreek (HVZ).

Om zes uur in de ochtend stonden 45 jongens en meisjes met hun spullen klaar om te vertrekken. We gingen met een luxe bus op weg naar Noord-Holland. De reis verliep voorspoedig en zo rond half negen zaten de eerste junioren al te vissen. Heerlijk tussen de rieten in het fraaie Noord-Hollandse polder landschap. Jerrel de Paauw dacht dat we ook een toilet hadden meegenomen. We waren er nog maar net of hij kwam melden dat hij moest poepen. We hadden geen WC bij ons dus die grote boodschap moest in de vrije natuur gebeuren.

Er is gevist met vaste stok, werphengel en vlieghengels, met pieren, deeg, maden en casters en met alles is er gevangen. Een flinke partij lokvoer kregen we cadeau van BERBEN HENGELSPORT. Voor de begeleiding waren zo'n beetje onze vaste vrijwilligers present, Vincent Hoveling, Eric van Otterloo, Ferdi Duits en Gerrit de Paauw. Toen we enkele uurtjes bezig waren kwam de politie onze vergunningen controleren. Floor Zaal schrok zich te pletter toen hij de politie zag want hij was alles vergeten. Gelukkig heeft hij geen bekeuring gekregen. Helemaal tof was wel dat een stel jongens met de politieboot een stukje mocht meevaren over de Noorder Ringsloot.

De aanwezige meiden zorgde voor de nodige opschudding. MIchelle had al in korte tijd een paar natte voeten en Yvonne Jansen, eigen schuld - dikke bult, haalde bij het slootje springen ook een paar kletsnatte voeten. Michel Troost was wel de grootste pechvogel. Hij lette even niet op toen er een flinke windvlaag met zijn spullen kwam spelen. Alles kletterde in het water en met man en macht moesten zijn spullen gered worden.

Om half vier begon het te regenen en nadat we hadden ingepakt zijn we naar de Zaanse Schans gegaan. Daar hebben we een uurtje rond gesjouwd en souvenirs gekocht. Om vijf uur zijn we met z'n allen in het restaurant pannenkoeken gaan eten en die gingen er in als.....koek. Tijdens de busreis naar huis werd herrie geschopt, plezier gemaakt, video gekeken en er zijn nog prijzen uitgereikt.

De 1e prijs voor de grootste brasem was voor Martin Schumacher, 2e prijs; Dirk Kwakkel, 3e prijs Jouk Schut (die nog nooit zo'n kanjer had gevangen) en Alex Stols. De 1e prijs voor de grootste voorn was voor Alexander Foppen, 2e prijs; Albert Stols en 3e prijs Jeffrey Baghus. De grootste baars ving Martin Schumacher en de op één na grootste baars ving Mark Nijhuis. De aanmoedigingsprijs ging naar de jeugdvisser die de hele dag bijzonder goed z'n best had gedaan, dat was vandaag Loynka den Hartog (zie foto links).

Het was hartstikke leuk en ik weet zeker dat heel wat jeugdvissers zich alweer verheugen op de volgende vistrip. Wat Alexander Foppen ervan vond kun je hieronder lezen. "Bedankt voor je verslag Alexander".

DE VISTRIP NAAR ZAANDAM.

We moesten om zes uur bij het clubgebouw zijn want de bus zou om 06.15 vertrekken naar een mooie stek in Zaandam.

De busreis.

In de bus was het heel gezellig, langs de weg hebben we nog mooie visstekken gezien.

Bij de visstek.

Het was heel mooi water, het leek net op een natuurgebied en je kon er veel vis vangen, we hebben ongeveer 6 uur zitten vissen en er werd goed gevangen. Er kwam ook nog een politieman alle vergunningen controleren. Toen we net in de bus zaten begon het te regenen dus we hadden precies op tijd opgeruimd, we hoefden maar een klein eindje te rijden want we gingen nog naar een museum toe, daar kon je veel souvenirtjes kopen en je kon er allemaal oude dingen zien. In dat museum hebben we ook pannenkoeken gegeten dat was leuk en erg lekker. Op de terugreis kon je een film kijken in de bus en er zijn ook nog prijzen uitgereikt. Alexander Foppen.

PALINGNACHT 1998

De nacht van vrijdag 10 juli op zaterdag 11 juli werd er voor de jeugd een palingnacht gehouden.

Wat een vreselijke drukte. Ik heb nooit geweten dat er zo'n volume uit deze groep kan komen. Ik verwachte op zijn minst onweer of storm, maar dit bleek onjuist. Het zullen wel de zenuwen geweest zijn. Bij aankomst aan het water troffen wij een minder goede stek waar we al gauw vertrokken. Ronald Franken ving er wel een prachtige brasem. We verhuisden naar een stek in de buurt van de woonboten. Het lag niet aan de stek maar de vangsten waren hier ook slecht. Er werd veel gelachen daarom denk ik dat de paling wegbleef. Het viel wel op dat naarmate het later werd de drukte afnam. Toen we terugwaren in het clubhuis kwamen ze weer los maar na zo'n 20 minuten werd het stiller en stiller. De slaap sloeg toe, wat een stoere knapen! Snel werd door Dik het wereldberoemde spel 'de hengelrace' georganiseerd. Werden ze weer wakker van. Vele monden gingen daarna van het gapen toch weer wijd open dus besloten we om ze maar te vullen met een stevig ontbijt. De deelnemers waren erg positief over de palingnacht, zonde van de matige vangst maar volgende keer beter. Ze slapen nu bijna, wat zien ze er lief uit.

Jos Jansen.

Enkele uitspraken:

Lucas den Besten: "Erg leuk, ik viel bijna in slaap maar heb toch doorgezet. Toen mijn lijn knapte heb ik die zelf opnieuw gemaakt. Jammer dat ik geen paling ving maar wel een mooie voorn".

HenkJan Hop: "Iedereen had breekstaafjes bij zich, daar zal Berben wel veel aan verdient hebben".

Mark Nijhuis: "Ik ben pas lid en ik vind dat de Snoek goeie dingen organiseert, ik ben benieuwd f ik 'n paling vang want dan is dat de eerste van mijn leven".

Jerrel de Paauw: "Vang ik eindelijk een paling, is ie onder de maat. Ik hoop dat er gauw weer een nachtvisserij komt want het is hartstikke leuk".

ZEEHONDJES IN HET KANAAL.

Bij aankomst was er gelijk beet. We dachten dat het een baarsnacht was dus werden alle kasten opengetrokken om ze te vangen. En met succes! We vingen de ene baars na de andere. Andries was zo fanatiek dat hij een gevangen paling van zijn haak afschudde zodat er weer sneller op baars gevist kon worden. Andries was met zijn shagjes al bijna de vis aan het roken. Toen begon het donker te worden en gingen we breekstaafjes gebruiken en de eerste paling werd gevangen. Het was wel moeilijk om ze te vangen. Toen hielden we pauze en Andries schopte de pan chocolademelk, die net lekker warm was geworden, om. Christiaan heeft de hele nacht gevist zonder te slapen, denken we. Maar de volgende morgen dacht iedereen dat er 's nachts een zeehondje in het kanaal gezwommen had. Maar dat was natuurlijk het gesnurk van iemand die in zijn dromen dacht dat hij de beste palingvisser van Harderwijk was. We vonden het heel erg gaaf en volgende keer gaan we weer mee. Christiaan Kamphorst, Arjan Bos, Andries Spruijt, Maarten van de Berg en Andre Akkermans.

DE EREPRIJZEN VAN DE PALINGNACHT.

De leiding vond eigenlijk dat iedereen een prijs verdiend had. Het was hartstikke gezellig, we hebben erg gelachen en de stemming was prima. Nadat het ontbijt iedereen goed gesmaakt had werden er toch drie mooie prijzen uitgereikt aan de beste palingvissers van de nacht. 1e Lucas den Besten; voor zijn positieve instelling en doorzettingsvermogen, 1e Marc Nijhuis; pas lid, veel doorzettingsvermogen en voor het eerste van zijn leven een paling gevangen. 1e Jeroen Hofhuis; beste vangst en grootste paling.

VERENIGINGSKAMPIOEN JEUGD

De grootste vis:

A- junioren is 65 cm, gevangen door: Ronald Franken

B- junioren is 46 cm, gevangen door: Wouter Riezebos

Het record grootste vis aller tijden staat nu op naam van:

Ronald Franken met een karper van 65 cm, gevangen in 1998.

Vlnr: Wouter Riezebos, Gerwin Stols, Maarten Esmeyer,

Jerrel de Pauw (voor), Bart Riezebos (achter), Ronald Franken.

FEESTAVOND.

Op 11 december was de feestavond voor de jeugd. Door de voorzitter van de Snoek de heer Arie Bakker zijn de ereprijzen van de competitie uitgereikt. Iedere jeugdvisser die een prijs gewonnen had bij een wedstrijd kreeg zijn visspaarpot uitgereikt. Een complete uitslag van de competitie staat te lezen bij competitiewedstrijd jeugd 1998. Iedere deelnemer aan de competitie kreeg ook een blijvende herinnering uitgereikt. Als klap op de vuurpijl zijn de winnaars van de sportiviteitprijs bekend gemaakt. Een spannende bingo voorzag enkele bofkonten van een mooie prijs en met een Rad van Avontuur maakte iedereen nog eens extra kans op het winnen van een prijs.

Opnieuw was de feestavond een leuke afsluiting van ons hengeljaar. Bij deze feliciteren we alle prijswinnaars. Wij hopen dat jullie dit seizoen weer allemaal meedoen aan de competitie. Nieuwe ronde, dus nieuwe kansen. Meedoen dus want vissen is hartstikke leuk en spannend.

SPORTIVITEITPRIJS

De winnaars van 1998 zijn:

A- jeugd: Ronald Franken

B- jeugd: Wouter Riezebos

(v.l.n.r. Wouter en Ronald)

HSV De Snoek heeft voor de vijfde maal de sportiviteitprijs toegekend.

Beide sportvissers kregen een mooie beker en een fraaie oorkonde.

Hun naam staat ook op het erebord van winnaars van deze belangrijke prijs dat in ons verenigingsgebouw hangt.

Jongens nogmaals van harte gefeliciteerd.

Heel bijzonder is wel dat Ronald deze prijs voor de tweede keer, maar nu bij de A-jeugd, wint. Voorwaar een puike prestatie.

5e HARDERWIJKER OPEN

WOUTER RIEZEBOS EN ARJAN KLOP WINNAARS 5e HARDERWIJKER OPEN.

Arjan Klop uit Sprang-Cappelle wint zaterdag 15 augustus voor de tweede keer op rij, met een vangst van ruim 13 kilo witvis de open jeugdwedstrijd van De Snoek uit Harderwijk in de categorie A-jeugd. Winnaar bij de B-jeugd met bijna 5 kilo in onze eigen Wouter Riezebos uit Ermelo.

Zijn er vijf jaar geleden 36 jeugdvissers die meedoen, dit jaar worden 55 aanmeldingen genoteerd. Een teken dat er bij de wedstrijdvissende jeugd wel degelijk belangstelling is voor dit soort evenementen.

Het deelnemersveld verzamelt om 07.00 uur voor de stekloting. De winnaars van de 4e Harderwijker Open zijn present om hun titel te verdedigen en onder de deelnemers is ook oud-Nederlands jeugdkampioen 1996, Cosmo van Dijk uit Zoelen. Na de loting en het bewonderen van de uitgestalde prijzen, vertrekken de vissers, de meesten begeleid door ouders, haastig en gespannen naar het wedstrijdparcours langs de Harderdijk, om te hengelen in het Veluwemeer. Door velen wordt de winkel-pikker, feeder- en zelfs de matchhengel ingezet. Het is een mooi gezicht deze jonge hengelaars als 'volleerde' wedstrijdvissers bezig te zien met pinkies, casters en piertjes. ("Ik knip het kopje eraf want dan ruikt hij lekker".) Duidelijk is dat hier de toekomst van de wedstrijdsport aan het werk is. Het blijkt geen eenvoudige wedstrijd, de Zuid Westen wind zet een stevige kabbel op het water en de explosieve plantengroei, die dit jaar voor het eerst in het Veluwemeer wordt waargenomen, zorgt voor een extra handicap. Het parcours s door de jeugdcommissie zodanig uitgezet dat de vrije plekken tussen de waterplanten goed benut kunnen worden. Iedereen is door de wedstrijdleiding vooraf gewaarschuwd dat er goed gebruik moeten worden gemaakt van de gaten in het plantendek en dat de visstek secuur moet worden verkend om niet in de problemen te geraken. Dat advies is ter harte genomen want uiteindelijk weten de jeugdvissers deze moeilijkheden goed te overwinnen.

Arjan Klop hengelt zich naar de winst door geconcentreerd te vissen en vooral in het laatste uur van de wedstrijd boekt hij de meeste vangsten. Korte tijd wordt hij bijgehouden door Andre Raafs. Karel Schrijvers en Ingeborg Audenaerd. Maar deze drie wedstrijdtalenten moeten in Arjan vandaag toch hun meerdere erkennen. Geloof in eigen techniek en opperste concentratie brengen Arjan uiteindelijk de tweede overwinning op rij. Sportiviteit was troef en na afloop zien we de junioren samen lekker napraten over de wedstrijd.

Wouter Riezebos doet het in zijn categorie erg goed. Hij is geduldig en blijft serieus vissen, na ruim anderhalf uur krijgt hij een eerste aanbeet en daarna weet hij de vis op zijn stek te houden en ze ook te vangen en wel zodanig dat de winst hem niet kan ontgaan. Wouter is lid van De Snoek en levert een extra prestatie door voor het eerst in het vijfjarig bestaan van de Harderwijker Open de titel bij de B-jeugd naar Harderwijk te halen. In totaal wordt 64 kilo witvis gevangen, die na weging weer is teruggezet in het meer.

Voor resultaten hier.

SELECTIEWEDSTRIJD JEUGD FEDERATIE RANDMEREN

ZILVER EN BRONS VOOR HARDERWIJKSE JEUGDVISSERS.

Op zaterdag 9 mei hebben vier jeugdvissers van de Snoek, tijdens de selectiewedstrijd van de Federatie Randmeren bijzonder goed gepresteerd. In de groep 10 t/m 13 jaar legden Floor Zaal en Wouter Riezebos beslag op de vierde en vijfde plaats, terwijl bij de 14 t/m 17 jarigen Ronald Franken zilver en Maarten Esmeyer brons behaalden.

De wedstrijd geldt als selectiewedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap jeugdvissen 1998. Dit Kampioenschap wordt op 29 augustus gehouden in het Apeldoorn-Dieren kanaal. In een visvijver te Ede werd door de jeugdvissers van De Snoek de sportieve 'strijd' aangebonden met 52 jeugdvissers uit Barneveld, Ede, Nijkerk, Rhenen, Veenendaal en Zeewolde. De vier junioren hebben met hun klassering een ticket verdiend dat recht geeft op een plaats voor deelname aan het Nederlands Kampioenschap Jeugdvissen dat op 29 augustus wordt gehouden. Dat de Snoek trots is op Floor, Wouter, Ronald en Maarten die Harderwijk, op het hoogste hengelniveau van Nederland, zullen vertegenwoordigen spreekt voor zich.

Met beker v.l.n.r. Ronald Franken, Maarten Esmeyer en Wouter Riezebos.

Voor eindresultaat hierop.

NK JEUGDVISSEN

WOUTER RIEZEBOS ZEVENDE BIJ NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

We zijn er opnieuw in geslaagd om met één van onze vissers hoog te eindigen bij het Nederlands jeugd kampioenschap. Wouter Riezebos, in augustus ook al winnaar van onze 5e Harderwijker Open, heeft bij het NK jeugd, dat zaterdag 29 augustus werd gehouden, de 7e plaats bereikt.

De Snoek was met vier junioren, die zich in mei hiervoor hadden weten te plaatsen, bij de Nationale titelstrijd recent die werd gehouden langs de oevers van het Apeldoorns-Dierens kanaal nabij Dieren. Daar werd door 200 junioren de onderlinge 'strijd' aangebonden met als inzet de titel kampioen van Nederland. De wedstrijd vond plaats verdeeld over vijf sectoren waarbij elke visser was ingedeeld in een vak waarin uit elke deelnemende regio een hengelaar was ingedeeld. Zo was het op de eerste plaats de bedoeling om in een rechtstreekse confrontatie met 19 anderen, afkomstig uit heel Nederland, om de eerste plaats per vak te 'strijden'. De Nationale titel zou gaan naar de deelnemer met het hoogste vangstgewicht. Wouter wist, met een vangst van 1.254 gram tweede in zijn vak te worden. Tijdens de bekendmaking van de einduitslag bleek Wouter de 7e plaats te hebben behaald, hetgeen een medaille opleverde die hem werd omgehangen door de wethouder van sportzaken van de gemeente Brummen.

Dankzij de steun van de heer Gerrit de Paauw met het busje van Petersen Kwiek, Eric van Otterloo die maden, piertjes en casters beschikbaar stelde, de firma SENSAS Nederland die lokaas en veel materiaal cadeau deed en B&G Audio- en Videoproducties uit Harderwijk die portofoons aan ons uitleende, was het voor ons mogelijk om de begeleiding goed te organiseren, als team te reizen en de kosten beperkt te houden. Door de inzet van de begeleiders en de bereidheid van genoemde sponsors om te steunen, bleef het allemaal betaalbaar. Gerrit de Paauw, firma Petersen Kwiek, Eric van Otterloo, André Akkermans (Sensas) en Ed Keyzer (B&G producties) van harte bedankt.

Wouter ook op deze plaats nog eens gefeliciteerd met je prestatie. De andere deelnemers Floor Zaal. Ronald Franken en Maarten Esmeyer scoorden jammer genoeg wat lager maar zij hebben de naam van De Snoek erg goed uitgedragen. Volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen.

ASPIRANTENDAG BEET

JEUGDLID DOET MEE MET ASPIRANTENDAG VAN BEET SPORTVISSERSMAGAZINE.

Zaterdag 14 november, het is koud en er waait een gure wind. Een aantal jonge hengelaars zijn present bij de aspirantendag van BEET waarbij gevist gaat worden op 't Joppe, Kaagerplassen bij Leiden. Eén van hen is ons jeugdlid Maarten van de Berg. De jongens worden onder de hoede genomen van vijf goeie roofvissers. Maarten ging mee in de boot van Geert Trompetter. Ondanks de kou werd er niet gezeurd. De boys kwamen om te vissen en dat zouden ze doen ook. De vijf roofvissers hadden ieder twee jongeren in hun boot. Maarten vertelde dat hij een fantastische dag had, waarbij hij veel heeft geleerd. Deze aspirantendag was een goed initiatief dat een belangrijk aandeel levert voor de promotie van de hengelsport bij de jeugd. Maarten surft nogal eens op internet en heeft via de elektronische snelweg contact met de wel heel bekende roofvisser Bertus Rozemeyer. Mijnheer Rozemeyer heeft Maarten inmiddels uitgenodigd om een dag met hem mee te gaan op snoek.