NIEUWSBRIEF 2/2017

Geachte leden van HSV de Snoek,

Ter kennisgeving op WOENSDAG 24/5 BESTUUR algemene ledenvergadering verzamelen in clubhuis om 19.30 aanvang 20.00

Gezocht!!

Onze penningmeester heeft helaas kenbaar gemaakt dat hij zich niet herkiesbaar stelt voor een nieuwe termijn.

Wij zoeken dan ook z.s.m. een vrijwilliger welke zich verkiesbaar wil stellen voor de functie van penningmeester.

Wat zoeken wij?? Een persoon met gevoel voor cijfers, een goed gevoel bij de hengelsport, iemand welke een VOG kan overleggen, en een paar uur bereid is om de cijfers te verwerken van de vereniging in ons boekhoudpakket. Onze huidige penningmeester is bereid hem/haar in te werken zolang nodig, is en deze met raad en daad bij te staan. En voorlopig als vraagbaak te fungeren.

Heeft u interesse of wilt u meer weten? stuurt u dan een mail naar: postmaster@hsvdesnoek.nl

Klaverjassen open avond

Op 21 april organiseert HSV de Snoek een open klaverjas avond, inleg € 5,00 alle inleg wordt aangewend voor de prijzen de zaal is open om 19.00 uur, uiterlijk 20.00 willen we van start gaan. Interesse? Geef u op bij de heer B. Beelen 06-44035983 of mail naar: benniebeelen@hotmail.com

Verenigingsdag 2017(26 augustus)

Weet u nog die super geslaagde verenigingsdag van vorig jaar met springkussen, BBQ, en life muziek?? Op 26 augustus is het weer zo ver, noteer dit vast in uw agenda we gaan er weer een super dag van maken.Nader bericht volgt met aparte nieuwsbrief.

Dus let op u mail medio eind juni !!!!!

Van de WECO

De twee wintercompetities liggen alweer achter ons en ondanks de afsluiting van de haven werd er toch redelijk gevangen, niet meer de aantallen van enkele jaren geleden maar we mogen niet klagen.

Van de zaterdagcompetitie werd 1 wedstrijd afgelast maar deze hebben we ingehaald in Zeewolde. De zondagcompetitie werd gewonnen door Bert van Pijkeren en de zaterdagcompetitie werd op de laatste wedstrijddag beslist in het voordeel van Jan Schoonewelle. Beide vissers van harte Gefeliciteerd!!

Nu kijkt iedereen weer reikhalzend uit naar het begin van de beide zomercompetities die op zondag 26 maart van start gaat in Almere.

Alle aanvragen zijn inmiddels goedgekeurd dus de Agenda kun je aanhouden.

Nu Hopen op een Visrijke Zomer!!

de WECO

Even voorstellen...

Mijn naam is Anthon Knoet.

Ik ben gevraagd me in deze Nieuwsbrief voor te stellen als nieuwe vrijwilliger binnen “de Snoek”.

Ik heb tijdens de Algemene Ledenvergadering van 25 mei dit jaar, aangeboden in het kader van “Public Relations” te schrijven over de vis-activiteiten van onze vereniging en over andere relevante gebeurtenissen voor onze eigen Nieuwsbrief (en aanverwante,) als wel voor de reguliere pers.

Afgelopen oktober ben ik na een gesprek met enkele leden van het bestuur, op proef aangenomen als “stukjesschrijver” voor “de Snoek” en mag ik me hier nu aan u voorstellen.

Ik woon sinds 1990 samen met mijn vrouw in Harderwijk.

We hebben twee zonen, die inmiddels zelfstandig elders wonen en, ja, die vissen ook graag.

Ik ben agoog, heb in het vormingswerk en onderwijs gewerkt en werkte de laatste 25 jaar als casemanager en mediator bij Bureau Jeugdzorg Utrecht.

Sinds maart 2013 ben ik met pensioen.

Ik ben 68 jaar en vis inmiddels zo’n 62 jaar.

Mijn vader, wij woonden in Utrecht, nam mij toen ik 6 jaar was, voor het eerst mee uit vissen in de vliet van Kockengen.

Dat was één van zijn geliefde stekken, ook, omdat het zulk schoon water was en hij er na een warme visdag, voordat hij terug naar huis fietste, er een verfrissende duik in nam.

Wij visten op de dijk, voor ons de vliet en achter ons een brede sloot.

Voor mijn verjaardag had hij voor mij een driedelig bruin, bamboe hengeltje gekocht.

In die Kockengense vliet ving ik mijn eerste vis, die ik ook onmiddellijk weer verspeelde. Ik zag de dobber ondergaan en ik sloeg van de opwinding zo hard op, dat de vis achter mij van de haak vloog en met een grote boog in de sloot achter ons belanden. Ik was enige tijd ontroostbaar.

Mijn vader drukte me nogmaals op het hart, veel beheerster op te slaan, en gelukkig ving ik even later weer een vis, die wel in het leefnet verdween. Sindsdien vis ik.

Ik heb vroeger veel gevist in dit westelijk weide gebied van de provincie Utrecht rondom Woerden.

Nog altijd als ik met de trein naar Rotterdam of Den Haag ga en ik zie dat golvend water, dat bijna zo hoog staat als het land, dan krijg ik heimwee naar die tijd, toen de boeren het goed vonden, dat je met je hengel over hun land ging en dat de weide nog vol stond met Grutto, Kievit en Leeuwerik.

Een sterk verlangen daar weer eens te vissen, komt dan in me op.

Ik ben inmiddels zo’n 20 jaar lid van hengelsportvereniging “de Snoek”.

Ik ben sinds ca. 2000 ook lid van de Karperstudiegroep regio Zwolle en ik koop daarnaast zo nu en dan een jaarkaart van hengelaarsvereniging “de Brasem” te Steenderen.

Voor Harderwijk woonde ik in Amersfoort en ik ben daar ook zo’n 20 jaar lid geweest van de Amersfoortse hengelsportvereniging.

Verder ben ik actief lid van Water Natuurlijk, een landelijke vereniging, waarvan de leden zich in de waterschappen inzetten voor veilig, schoon en ecologisch gezond water met een evenwichtig visbestand.

Ik ben geen “specimen visser” zoals dat tegenwoordig heet, maar ik vis de ene visdag op witvis of karper, de andere dag op roofvis.

Van de zomer een paar mooie zeelten gevangen aan een vast hengeltje van vijf meter met dobber en maiskorrel. Prachtige sport. Ik ben echter, hoe graag ik ook vis, geen fanatieke visser in die zin, dat ik iedere dag, ieder vrij moment, moet vissen.

Vissen bezorgt me echter ook vaak een ergernis. De enorme rotzooi die onze “broeders in Petrus” achterlaten aan de waterkant!

Als ik van huis ga, neem ik tegenwoordig standaard een paar werkhandschoenen en twee vuilniszakken mee. Alvorens mijn hengels uit te werpen gaat in de ene zak de troep, die ik op de stek aantref en in de ander zak gaat aan het eind van de dag, mijn eigen afval.

Met vriendelike groet,

Anthon Knoet

Jeugd

Streetfishing wedstrijd Elburg

Op zaterdag 18 februari hebben acht jeugdleden van HSV De Snoek uit Harderwijk deelgenomen aan een Streetfishing wedstrijd die georganiseerd werd door HSV De Poepenkolk uit Elburg. Streetfishing is een relatief nieuwe manier van vissen waarbij je in stedelijke wateren gericht opzoek gaat naar roofvis. Je mag bij deze vorm van vissen alleen gebruik maken van kunstaas. Mede door het mooie weer was de opkomst groot en stonden er 24 kinderen te popelen om hun hengel uit te gooien. Het visparcours was opgedeeld in 4 vakken. Na 40 minuten werd er gewisseld van vak zodat de kansen voor ieder kind gelijk zouden zijn. Elke gevangen roofvis leverde punten op, hoe groter de vis, hoe meer punten er gegeven werden. Na het startsein werd al gauw de eerste Baars gevangen, hierna barstte de competitie pas echt los. Iedereen hoopte natuurlijk op een mooie, bijzondere maar vooral grootte vis!

De 10 jarige Marit van HSV de Snoek deed voor het eerst mee aan een Streetfishing wedstrijd en ving haar eerste snoek van 77 centimeter! Ze vond het toch best spannend zo’n grote vis te vangen, een snoek heeft tenslotte een heleboel tanden. Maar gelukkig waren er genoeg vrijwilligers van HSV de Poepenkolk en HSV de Snoek om de kinderen assisteren waar nodig.

Marit kon haar geluk niet op, want ze had de mooiste vis gevangen van de dag en kreeg hiervoor een prachtige beker. Maar ook behaalde ze een tweede prijs, waarmee ze beloond werd met een prachtige vismolen. De eerste prijs met de meeste punten ging naar Sander Wolf hij won hiermee een mooie hengel. Dankzij de hulp van alle vrijwilligers, hebben de kinderen genoten van deze wedstrijd op een prachtige dag. Lijkt het jou ook leuk om te gaan vissen met leeftijdsgenoten of wil je leren vissen? Neem dan contact op met van HSV De Snoek uit Harderwijk of HSV De Poepenkolk uit Elburg.

Henk van Loo Jeugdbegeleider HVS de Snoek

Ali Alkassas onze nieuwe viscoach bij de jeugd

Ali Alkassas (pas 16 jaar) is geslaagd voor de cursus Viscoach bij Sportvisserij Nederland. Ali is pas 3 jaar in Nederland, vanuit Syrië, en was al een tijdje de steun en toeverlaat van onze vaste jeugdbegeleiders. Nu hij de cursus Viscoach heeft gevolg en gehaald, is hij een volwaardige jeugdbegeleider bij Hsv De Snoek.

Tijdens deze cursus heeft hij kennis genomen van een aantal basisvaardigheden zoals:

- omgaan met kinderen;

- didactiek;

- kennis van vistechniek en de biologie van vis en water;

- vaardigheden op het gebied van vistechniek;

- het organiseren van het 'Vissen voor kids' programma.

In Nederland vissen jaarlijks een half miljoen kinderen jonger dan 14 jaar. Een groot deel van deze kinderen zal lid moeten zijn van een hengelsportvereniging om te mogen vissen in viswateren in de omgeving.

Dat betekent dat hengelsportverenigingen in principe bijna evenveel jeugdige leden als volwassen leden (kunnen) hebben. Door vissende kinderen goed te begeleiden, neem je als hengelsportvereniging de maatschappelijke verantwoordelijkheid en de zorg voor de vis, het water en de natuur serieus. En het kan al heel eenvoudig, wanneer er bijvoorbeeld in de maanden mei en juni op een vaste tijd en op een vaste plek aan het water mensen van de vereniging ("Viscoaches") aanwezig zijn om beginnende sportvissers te helpen.

Een team van deskundige, maar vooral vriendelijke "Viscoaches" (met z'n tweeën of meer is veel makkelijker en gezelliger dan viscoach zijn in je eentje) biedt kinderen begeleiding bij het leren vissen op de plaats en tijd die ze zelf goed uitkomt. Viscoaches hebben altijd de tijd om vissende kinderen te helpen om betere vissers te worden. Opgeleide viscoaches leren zelfs een heel programma aan te bieden aan beginnende sportvissers!

Agenda voor de jeugdige vissers 2017

De groep " Wedstrijd Vissers " bestaat op dit moment uit 10 jonge mensen en we gaan er in 2017 verder aan werken om samen met déze groep jongens en meiden de groep uit te breiden. Dus wie zin heeft om leuk, ontspannen en sportief te willen vissen neem dan gerust contact op met Henk van Loo of Henny Wiekenkamp via mailadres: jeugd@hsvdesnoek.nl of kijk op www.hsvdesnoek.nl onder Jeugd.

Op zaterdag 15 April‪ is er een Vis evenement bij de Plas van Beek voor alle "Wedstrijd Vissers" en een vriend of vriendin!!! Aanvang; 15.00 uur en eindigen om 17.30 uur. één hengel naar eigen keuze. Info via Henk of Henny.

Op zaterdag 20 mei‪ is er een wedstrijd voor alle "Wedstrijd Vissers" in de Lasservaart! Schepnet en leefnet mee nemen en we starten om 14.00 uur en eindigen om 16.30 uur met de prijsuitreiking. Hengel naar eigen keuze.

Op zaterdag 17 Juni‪ is er een Karper viswedstrijd bij de Plas van Beek samen met de jeugd uit Elburg. Aanvang 08.00 uur en we eindigen om 12.00 uur met de prijsuitreiking!

Op zaterdag 19 Augustus‪ is er een Super Vis Clinic voor jeugd van 10 tot 17 jaar in Elburg.

Op zaterdag 16 September‪ gaan we een dagdeel reserveren om te gaan vissen op Forel. Alle "Wedsrijd Vissers" worden uitgenodigd en wil je Vader, Moeder of Vriend mee, laat het ons dan even weten a.u.b. Nadere info verneem je via Henk of Henny.

Ook worden er nog 2 viscursussen gegeven in 2017.

Vind je vissen leuk geef je op,wij hebben er zin in.

Dan maken we er gezamelijk een mooie dag van misschien tot dan.

In maart jl. werd de glasaal weer uitgezet in Nederland.

De Randmeren zijn hiervoor een uitstekend gebied.

De beschutting van de basaltblokken en de juiste watertemperatuur in begin maart zorgen ervoor dat sinds een aantal jaar de Nederlandse palingstand weer bijtrekt.

Herstel palingstand Nederland

Peter van den Berg (Palingrokerij & Vishandel Dries van Berg), Ria en Peter Jansen (HK7) en Jan Foppen (HK78) zijn deze vrijdagmiddag voor de Stichting DUPAN de samenwerkingspartners.

DUPAN staat voor Duurzame Palingsector Nederland.

De stichting zorgt voor de uitzet van glasaal en de uitzet van volwassen paling in zee. In de DUPAN zijn palingkwekers, palingvissers en palinghandelaren verenigd. Samen werken zij een herstel van de palingstand in Nederland. De Europese paling (Anguilla anguilla), de paling die in Nederland wordt gevangen, komt uit de Sargassozee. Dé broedplaats van en voor paling. Kuit wordt hier geschoten en eitjes komen hier uit. Ergens tussen een half jaar en een jaar (denkt men) gaat de uiteindelijke glasaal met de golfstromen mee naar Europa en komt aan in Frankrijk. Hier worden ze het zoete water in geholpen. Na een aantal jaar in Nederland te hebben rondgezwommen willen ze zich voortplanten en weer terug naar zee. In Nederland worden ze de Afsluitdijk over geholpen en met de golfstromen gaan ze mee naar de Sargassozee. Daar begint de cyclus van voor af aan.

Mysterieus dier

De levenscyclus van een paling is op z’n minst mysterieus te noemen.

Men denkt dat de dieren aangeboren “sensoren” hebben die ervoor zorgen dat ze de golfstromen richting Sargassozee bereiken.

Dezelfde sensoren die ervoor zorgen dat de wat oudere glasaal op een zeker moment de Sargassozee uit zwemt en richting het zoete Europese water trekt. De glasaal is onzijdig en kan meerdere keren per levenscyclus zijn geslacht wijzigen.

De rode aal blijft Europa, de schieraal wil juist naar buiten. Terug naar de Sargassozee.

De verschillende palingsoorten (±32) verschillen enorm van structuur en vetgehalte.

Sommigen zijn perfect om te fileren en niet om te roken. Dit geldt ook andersom.

Kostbaar initiatief

De 2 miljoen palingen zijn vrijdag in Nederland uitgezet in het Gooimeer, Wolderwijd en Veluwemeer. De glasaal wordt bij aankomst vanuit Frankrijk gecontroleerd op kwaliteit, gewogen en geteld. Er was zo’n 574 kilo in Harderwijk om uit te zetten. Het was een kostbare aangelegenheid, de prijs van de glasaal is momenteel €200 de kilo. De HK78 ging naar Elburg en de HK7 met Peter Jansen aan het stuur koerste langs de Knardijk.

Gesloten tijden: zo zit het!

De gesloten tijden voor aas- en vissoorten roepen ieder voorjaar weer vragen op bij sportvissers. Zeker omdat de gesloten tijd voor snoek eerder ingaat dan die voor het vissen met kunstaas, een stukje vis of een dood visje.

De verwarring ontstaat telkens in maart. Vanaf 1 maart is een gesloten tijd voor de snoek van kracht. Dit betekent dat iedere gevangen snoek direct in hetzelfde water moet worden teruggezet – op grond van de voorwaarden in de vergunning is het overigens vrijwel altijd verboden om snoek te behouden. Daarentegen mag in de maand maart nog wel worden gevist met kunstaas, een stukje vis of een dood visje.

Maart

Vang je in maart een snoekbaars of baars die voldoet aan de minimummaat, dan mag deze vis (desgewenst) worden meegenomen als de voorwaarden van de vergunning dat tenminste toestaan. Zou je in deze maand echter een snoek vangen, dan moet die direct weer in hetzelfde water worden teruggezet. Dit vanwege de gesloten tijd voor de snoek die dan van kracht is.

April en mei

Pas vanaf 1 april tot de laatste zaterdag van mei mag niet met kunstaas (met uitzondering van kunstvliegen kleiner dan 2,5 cm), een stukje vis of met een dode vis worden gevist. Naast deze gesloten tijd voor aassoorten geldt in diezelfde periode ook een gesloten tijd voor snoek, snoekbaars en baars. Ieder van deze drie vissoorten die wordt gevangen, moet dan dus direct worden teruggezet.

Nationale Hengeldag op 27 mei

Vanaf de laatste zaterdag in mei (Nationale Hengeldag) eindigen de gesloten tijd aassoorten en de gesloten tijd voor snoek, snoekbaars en baars. Dit jaar mag je dus vanaf 27 mei wettelijk gezien weer met alle aassoorten vissen en mogen bovenmaatse snoekbaarzen en baarzen (en in een zeer enkel geval ook snoek) worden behouden voor zover de voorwaarden van de vergunning dat toestaan.

Schaal- en schelpdieren

Voor de visserijwetgeving worden niet alleen ‘echte’ vissen als ‘vis’ aangemerkt. ook diverse schaal- en schelpdieren waaronder verschillende soorten kreeften, krabben, garnalen en inktvissen vallen onder deze noemer. Het is in het binnenwater dus ook verboden om van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei te vissen met kreeften, krabben, garnalen (inclusief de steurkrab) of inktvissen.

Aanvullende voorwaarden

Een visrechthebbende kan als voorwaarde in de schriftelijke toestemming een langere gesloten periode vaststellen voor bepaalde vissoorten.

Een visrechthebbende mag ook een langere gesloten periode vaststellen voor het gebruik van bepaalde aassoorten. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij het IJsselmeer en het Markermeer waar de gesloten tijd voor bepaalde aassoorten al eerder ingaat en ook langer duurt dan de wettelijke periode. In de Landelijke Lijst van Viswateren en de Kleine Lijst van Viswateren is de gesloten periode voor deze wateren vastgesteld van 16 maart tot en met 30 juni. Kijk dus ook altijd naar de voorwaarden bij een water! Deze vind je onder meer op VISplanner en in het boekje.