JEUGDPAGINA 2001

Klik op een onderwerp of scroll door de pagina.

Overzicht jeugdviswedstrijden

Sportiviteitprijs

Viscursus en examen jeugd

8e Harderwijker open

Spreekuur wedstrijdvissen
 De vistrip  Selectiewedstrijd jeugd Federatie Randmeren  Prijsvraag
 Verenigingskampioen jeugd  NK Jeugdvissen

OVERZICHT JEUGD VISWEDSTRIJDEN

Door te klikken op de onderstaande symbool kom je bij de wedstrijd uitslagen van de jeugd 2001 terecht.

VISCURSUS EN EXAMEN JEUGD

Afgelopen maart gebeurde het allemaal. Een viscursus op vier woensdagavonden en een praktijk zaterdag leverde 9 jeugdige sponsvissers (8 jongens en 1 meisje) met een hengelsportdiploma op.

Op deze cursus zaten minder kinderen dan we gewend zijn. We konden ze daarom deze reis wei erg veel aandacht geven. Les geven aan erg gemotiveerde jonge vissers is erg leuk. We hebben het nodige aan theorie gedaan met belangrijke punten zoals waar moeten we op letten, hoe gedragen we ons in de natuur, hoe maken we zelf een tuigde, hoe maken we zelf toevoer, een visherkenning waar o.a. de blankvoorn, de ruisvoorn, brasem, paling, snoek en baars uitgebreid behandeld zijn. Gekeken werd naar uiterlijk en welk voedsel ze waar vandaan halen. Kortom een zeer uitgebreid programma is aan de nieuwe gediplomeerde jeugdvissers voorgeschoteld.

Op zaterdagmiddag 7 april konden ze met het theorie examen en in de praktijk aan de Sypel vijver laten zien wat ze geleerd hadden. Het is natuurlijk fantastisch dat alle jeugdige deelnemers geslaagd zijn met een ruime score bij het theorie gedeelte. Allemaal hadden ze meer dan 20 van de 30 antwoorden goed. Twee cursisten hadden zelfs maar één foutje gemaakt. Met het praktijk gedeelte ging het net zo als het theorie gedeelte: Fantastisch! De vissen die werden gevangen zijn vakkundig onthaalt en netjes teruggezet zoals het geleerd was. "Jongens en meisje jullie hebben nu veel geleerd en je diploma gehaald, maar bij de Snoek kunnen wij jullie nog veel meer leren en hopen jullie nog veel bij onze vereniging en bij onze wedstrijden terug te zien."

DE VISTRIP

DE VISTRIP NAAR DALFSEN.

Jammer genoeg kon dit jaar het viskamp niet doorgaan. Natuurlijk wilden we wel iets leuke ondernemen en daarom hebben we deze vistrip georganiseerd. Dat lijkt misschien allemaal vrij eenvoudig, maar om iedere keer weer een locatie te vinden die geschikt is om een groep kinderen te ontvangen (wij stellen als vereniging namelijk wel wat eisen) valt toch nog wel tegen. Gelukkig hebben wij mensen in de vereniging die door het hele land mensen en verenigingen kennen en waar we ook met de jeugdleden welkom zijn. Daar mogen wij best blij om zijn.

Hebben wij geen mensen die ons ondersteunen in het organiseren van deze uitjes: kost het veel meer moeite en zullen wij ook niet ontvangen worden op plaatsen waar wij vaak zonder bijkomende kosten kunnen vissen.

Dit jaar was contact gelegd met de visvereniging uit Dalfsen. Zoals we altijd doen gaan we er van tevoren alles bekijken en dat hebben we deze keer, op een heerlijke zomeravond, ook gedaan. Het bleek een heel mooi viswater, prachtige vijvers met grote grasvelden eromheen waar de jonglui zich prima zouden kunnen uitleven zonder het risico te lopen dat er gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan met verkeer en dergelijke. Ook was er ruimte om een bus te parkeren en als het erg slecht weer zou zijn was er zelfs een gebouwtje in de buurt dat voor onderdak kon zorgen. Toen we alles bekeken hadden was de keus niet moeilijk.

Op 23 juni was het eindelijk zover, om 8 uur vertrokken we. Het was prachtig weer en Jan, op de bus van Smit, bracht ons veilig naar het viswater. Jan is trouwens de chauffeur die al onze vistrips tot nu toe heeft meegemaakt en er steeds voor zorgde dat we vlot en veilig 'uit en thuis' kwamen. "Jan, namens de jeugd bedankt". In Dalfsen werden we opgewacht door mijnheer Fred Bloot, voorzitter van de vereniging waar we te gast zouden zijn. Mijnheer Bloot gaf nog een paar instructies en goede tips voor het water en daarna konden we naar de vijvers om onze hengels op te tuigen en lekker te gaan doen waar we voor gekomen waren VISSEN en plezier maken.

De vangsten vielen wel een beetje tegen, maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden veel spelmateriaal bij ons waar de jeugd zich mee kon vermaken. Al met al hebben we toch zeer zeker wel een geslaagde dag gehad. Bij vertrek van de visstek, nadat we alles perfect hebben opgeruimd zoals dat hoort, hebben we de inwendige mens nog even verwend door een overheerlijke pannenkoek te gaan eten. Ter afsluiting werd nog een heerlijke ijscoup naar binnen gewerkt in restaurant "de hof van Dalfsen". Tijdens de terugreis werden in de bus nog een aantal bekers uitgereikt voor de beste hengelaars van de dag.

De visvereniging uit Dalfsen willen we natuurlijk ook heel hartelijk bedanken dat we bij hun vijvers deze fijne dag mochten doorbrengen.

De aanmeldingen voor deze trip bleven achter bij wat we gewend waren. Heel raar eigenlijk want waar kun je tegenwoordig een dag geheel verzorgt, en met goede begeleiding, op pad voor maar zeven en een halve piek. Dat lukt je nergens! Er was dus nog wat ruimte over in de bus en zo hebben we de partners van de jeugdleiders gevraagd om deze dag mee te gaan. Zij moeten ons zo vaak missen tijdens de vele activiteiten door het jaar heen dat dit wel een hele goed idee was. Ze hebben niet geluierd maar de handen flink uit de mouwen gestoken, ze hebben boodschappen gedaan, de broodjes gesmeerd, koffie en thee gemaakt en rondgebracht. De dames bleken een grote steun, die moeten we dus vaker meedragen! Daarom; "Dames allemaal hartelijk bedankt en we hopen dat jullie ook een leuke dag hadden".

Bennie Beelen

Wilfred Gerwin

Voor fotoreportage klik hierop.

VERENIGINGSKAMPIOEN JEUGD

2  Wilfred van de Berg 383
3  Robert Olofsen 381

De kampioenen van 2001.

Achter v.l.n.r. Tom ter Maten en Albert Riezebos.

Kampioen junioren Gerard uit de Bosch en Richard de Ruiter.

Voor v.l.n.r. Wilfred van de Brink.

Kampioen pupillen GertJan van de Berg en Robert Olofsen.

Grootste vis:
 A- jeugd is 57 cm, gevangen door: Albert Riezebos
 B- jeugd is 41 cm, gevangen door: Tom ter Maten

FEESTAVOND.

Op vrijdag 23 november was de jaarlijkse feestavond, het was weer een gezellige boel met rad van avontuur, Bingo, de uitreiking van de prijzen voor de competitie, de spaarpotten, de grootste vis en natuurlijk de sportiviteitprijs.

We hebben heel veel prijzen kunnen uitdelen wat natuurlijk ook de bedoeling is. Bovendien was er een ware schat aan prijzen die gewonnen kon worden met de Bingo en het Rad van Avontuur. Eigenlijk kunnen we alleen maar zeggen dat je jezelf tekort hebt gedaan als je er niet was! Wij hebben jullie als vereniging deze avond kunnen aanbieden, maar dat kan niet zonder de bereidheid van de vrijwilligers en jeugdleiders en zeer zeker niet te vergeten de sponsors.

Ik wil bij deze alle deelnemers bedanken voor hun deelname aan de competitie. We kunnen terug kijken op een druk en een geslaagd seizoen, waar we veel leuke momenten hebben beleefd, maar  ook hebben we een leerzaam seizoen gehad. We hebben dit jaar meegemaakt dat tijdens de federatie wedstrijd iemand veel vis is kwijtgeraakt dankzij een gat in zijn net en dit koste hem waarschijnlijk nog deelname aan het NK ook. Zo'n blunder maak je natuurlijk nooit meer. Voor het vissen moet je altijd zorgen dat jouw spullen in orde zijn!

We hebben ook gezien dat vis verspeeld werd omdat er geen schepnet aanwezig was. Het belangrijkste is toch wel dat we leren van de fouten die we maken en zolang we willen leren komen we met zijn allen verder.

Wij zien jullie volgend jaar allemaal graag weer terug om er opnieuw een fantastisch seizoen van te maken.

Voor fotoreportage klik hierop.

SPORTIVITEITPRIJS

De winnaars van 2001 zijn:

A- jeugd: Richard de Ruiter

B- jeugd: Johan Beelen

Toont het winnen van viswedstrijden en het verenigingskampioenschap dat de hengeltechniek wordt beheerst, sportiviteit toont dat de hengelaar over een juiste mentaliteit en houding beschikt die heel belangrijk is voor onze hengelsport.

Beide jeugdvissers kregen een mooie beker en een fraaie oorkonde. Hun naam staat nu ook op het erebord van winnaars van deze belangrijke prijs dat in ons verenigingsgebouw hangt.

Jongens puntgaaf en van harte gefeliciteerd.

Richard de Ruiter (li) en Johan Beelen (re)

8e HARDERWIJKER OPEN

Wouter Riezebos uit Ermelo en Erik Klop uit Waalwijk zijn zaterdag 18 augustus de winnaars geworden van de 8e Harderwijker Open. Een nationale jeugdwedstrijd die jaarlijks wordt georganiseerd door hengelsportvereniging De Snoek. In een sterk deelnemersveld leverden de winnaars een prima prestatie.

Prima vangsten.

Uit heel Nederland waren ze gekomen, Hoogeveen, Maasbree, Waalwijk en Werkendam, maar ook uit Groot Ammers, Raalte, Houten en Klazienaveen en uiteraard Harderwijk en Ermelo. Langs de oevers van het Veluwemeer gingen de jonge sportvissers, verdeeld in twee leeftijdsgroepen, de onderlinge en sportieve strijd aan die drie uur zou duren. Het weer leek even spelbreker, want tegen de verwachting in regende het flink en stond er een stevige wind die het water tegen de oever opstuwde. De enkeling die laarzen vergeten was, hield dan ook geen droge voeten. Al kort na aanvang bood het parkoers een aanblik van groene vis-parapluis met daaronder weggedoken de jonge sportvissers en hun begeleiders. Door de jeugdleiders was de wedstrijd goed verzorgd, het parkoers lag er goed bij en de stekken waren goed bereikbaar. Dat de jeugdige deelnemers vreselijk hun best hebben gedaan blijkt wel uit de goede vangst. Voor het vangen van vis bleek het weer geen belemmering want bij elkaar wisten de dertig jonge wedstrijdvissers maar liefs ruim 85 kilo brasems en blankvoorns te vangen, die na de wedstrijd weer zijn losgelaten in het Veluwemeer. Alle deelnemers werden tijdens de wedstrijd zelfs voorzien van een blikje fris en een zakje chips.

Wouter en Erik winnen.

Wouter Riezebos , bij de oudere jeugd tot 18 jaar, vist met een feeder op een kleine 30 meter afstand. Wouter weet met op de haak eem mestpiertje en een kleine made de vis al binnen 20 minuten tot aanbijten te verleiden. Met name bij de oudere junioren is de concurrentie pittig. Er doen een achttal jeugdvissers mee die zich hebben geplaatst voor het aanstaande Nederlands Kampioenschap jeugdvissen. Wouter trekt zich van de concurrentie niets aan, door geconcentreerd te blijven vissen en met grote regelmeet een kofje lokaas naar de voerplek te brengen, weet hij de hoofdprijs in zijn categorie te winnen.

Erik Klop, bij de pupillen tot 14 jaar, kiest voor het vissen met de feeder op een afstand van ruim veertig meter, elke keer weet hij de voerkorf nauwkeurig te plaatsen. Het duurt ruim een uur voordat de eerste vis zich door hem laat verschalken. Erik vangt al gauw hierna nog enkele grote brasems. Later blijken ze voldoende voor de winst en zal Erik voor het tweede opeenvolgende jaar Harderwijker Open, in zijn leeftijdsgroep te winnen.

De beste drie uit elke groep kregen, uit handen van jeugdleider Gerrit Timmer, de door de SNS bank Harderwijk beschikbaar gestelde fraaie bekers uitgereikt die horen bij de kampioenstitel van de Harderwijker Open.

Voor resultaten hier.

SELECTIEWEDSTRIJD JEUGD FEDERATIE RANDMEREN

Goed resultaat ondanks wazige beslissing van de wedstrijdorganisatie.

Zaterdag 12 mei de dag van de waarheid voor 16 (!) vissertjes van ons. Volop geconcentreerd en goede oefensessies achter de rug komen we aan in Zeewolde waar ons de ontnuchtering wachtte, het parkoers was gewijzigd! Waarom? Daar hebben we geen bevredigend antwoord op gehad. Maar de inzet was en bleef aanwezig in de periode van de trainingen vooruitlopend op de wedstrijd hebben jullie en wij er alles aan gedaan wat er in ons vermogen lag. De meer ervaren jongens van de A Jeugd die het water aan de Lisdodde zouden kennen als hun broekzak, stelde zich beschikbaar om de jeugd welke nog vreemd waren daar te ondersteunen. (Gerard en Michel hartstikke bedankt hiervoor) Onze vissers hebben zich! op het voor hun vreemde parkoers, kranig geweerd. Het resultaat telt, zullen we maar zeggen.

We hebben weer 4 deelnemers voor het Nederlands Kampioenschap. Er had nog meer ingezeten als we iets meer geluk hadden gehad met de loting, en als Robert geen gat in zijn net had gehad maar dit gebeurt hem, vooral met zo'n belangrijke wedstrijd, nooit meer.

Michel is dat ook een keer gebeurd en dat vond hij helemaal niet leuk.

De 4 deelnemers die zijn geplaatst voor het NK zijn voor de B jeugd: Gert Jan van de Berg en voor de A Jeugd Gert Jan Haklander, Albert Riezebos en Gerard uit de Bosch.

De jeugdleiders hebben alle deelnemers bij zowel de oefensessie als de wedstrijd zien vissen en over wat we zagen zijn we erg tevreden. We weten het natuurlijk al wel maar we hebben een aantal hele leuke vissertjes bij de club die nog ver kunnen komen in de toekomst.

Rest mij nog om jullie te bedanken voor jullie inzet en natuurlijk de prestatie die is geleverd.

Ook wil ik de ouders die mee hebben gereden! en als supporter aanwezig waren, bedanken.

Wij hebben in ieder geval, ondanks de wazige beslissingen van de wedstrijdleiding, genoten en voor diegenen die deze keer achter het net hebben gevist; "Volgend jaar zullen we ze een poepje laten ruiken.''

Bennie Beelen.

Voor resultaten hier.

NK JEUGDVISSEN

NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP JEUGDVISSEN 2001.

Op 25 augustus waren vier van onze jeugdvissers, Gerard uit de Bosch, GertJan Haklander, Albert Riezebos en GeertJan van de Berg bij het Nederlands Kampioenschap Jeugdvissen present. Gevist werd in het Noord Willemskanaal bij Vries in Drenthe.

Voor ons was het parcours geen verrassing. Op 4 augustus waren Gerrit Timmer en Dik Enklaar samen met de ploeg er al een dagje aan het oefenen geweest. (Zie foto).

Als verzamelpunt was een grote sporthal in Vries gekozen. Daar kon men de grote toeloop van deelnemers en aanhang goed verwelkomen. Het zat al lekker vol toen wij aankwamen. We kozen een plekje op het terras want Jan Rondhuis trakteerde ons, na een rit van anderhalf uur, eerst maar op een kopje koffie. Om 09.00 uur waren we bij de mededelingen vooraf en de opening. Nadat de plaatswij de plaatskaarten en het erevaantje kregen vertrokken we naar het parcours.

De organiserende federatie Drenthe, onder leiding van de wedstrijdcommissie van de NVVS, had het parcours mooi ingericht, er was gemaaid en er stonden veel vlaggen van de NVVS en van sponsor Wielco. In tegenstelling tot eerdere jaren werd er deze keer (gelukkig) wel gecontroleerd of iedereen zich aan de reglementen hield. Het is immers een belangrijk kampioenschap en dan moeten de regels wel worden nageleefd om iedereen gelijke kansen te geven. Bijna tweehonderd kinderen (102 x A en 86 x B) wilden wel winnen. Ze werden aangemoedigd door veel enthousiaste vaders en moeders, supporters en begeleiders. Het weer was bijna tropisch en menig zweetdruppeltje droop langs de vele ingespannen kijkende gezichten.

Gerard ving een brasem van 770 gram. GertJan van de Berg ving twee schele posjes en had 20 gram. GertJan Haklander en Albert Riezebos vingen helaas niets. Ze waren niet de enige, bij de A-jeugd hadden 43 deelnemers geen vis., bij de B-jeugd bleven er 42 zonder vangst.

Na de wedstrijd gingen wij terug naar het verzamelpunt om de prijsuitreiking mee te maken.

De winnaars kregen medailles omgehangen, delfblauwe ereborden en bloemen uitgereikt en het Wilhelmus, uitgevoerd op een orgel, was absoluut geen succes.

Elke deelnemer kreeg van NVVS sponsor Wielco nog een zak lokvoer cadeau. Gerard uit de Bosch werd 23e en GertJan van de Berg 38e.

BEDANKT ALLEMAAL.

Door de positieve inzet van iedereen konden we het goed organiseren en hebben we een fijne dag gehad. Jan Rondhuis en Bart Riezebos, van harte bedankt! Ook de vaders van de twee GertJannen worden bedankt en niet te vergeten Arjan Bos die zijn vismaat GertJan Haklander (en ook de anderen) aanmoedigde.

Onze vier Nationale vissers hebben deze keer dan wel geen topprijzen gewonnen maar ze hebben eer erg leerzame ervaring opgedaan en zij hebben onze vereniging opnieuw keurig netjes gepresenteerd. Klasse vrienden! Volgend jaar gaan we weer ons best doen.

GertJan, Albert, GertJan en Bart. Samen oefenen voor het NK jeugd. Gerard was nog met vakantie.

Bart controleert de uitslag bij het NK.

SPREEKUUR WEDSTRIJDVISSEN

17 maart 2001

Even geholpen worden door de bondscoach van de NVVS. Het zal je maar gebeuren. Richard de Ruiter weet veel vis te vangen tijdens dit spreekuur.

Johan Beelen laat zien dat wie het kleine niet eert, het grote niet .......juist. Zo is het maar net.

Onze jeugdtopper Gerard uit de Bosch demonstreerde een puike 'wedstrijdopstelling' en hoe je geconcentreerd vist.

Foto's Dik Enklaar

PRIJSVRAAG

De prijsvraag ging over leefnetten. Die worden vooral in de wedstrijdvisserij gebruikt om de vangst tijdelijk in te bewaren. Leefnetten, mits goed gebruikt en van de juiste afmetingen, zijn niet schadelijk voor de vis. Dit is gebleken uit onderzoek door de OVB. Hengelaars die leefnetten gebruiken moeten een goed leefnet aanschaffen en dat op de juiste manier gebruiken. De stichting Nationale Voorlichting Hengelsport (NVH) heeft een kaart die de komende jaren bij alle verkochte leefnetten die voldoen aan de eisen, zal worden gedaan. Die leefnetcode is ook te vinden in de Grote Vergunning van de NVVS die jij ook hebt en in de folder 'Wat iedere sportvisser behoort te weten' die bij de sportvisakte wordt verstrekt.

Over de leefnetcode ging dus de prijsvraag van het eerste kwartaal 2001.

De vraag was:

Wat staat er precies beschreven over de manier waarop je de vissen vanuit het leefnet weer terugzet in het water?

Als je er een tekening bij hebt gemaakt dan had je nog meer kans op een mooie prijs.

De goede oplossing was: Stort nooit een gestrekt net boven het water leeg! De vis voorzichtig terug zetten, door het leefnet in te vouwen en dan het net in het water te legen.

Gerrit Timmer reikt de prijs uit van de prijsvraag.

Richard de Ruiter was de gelukkige winnaar. Een fraaie hengel is immers nooit weg!